Bedrog - WIG Producties
In mei 2022 heb ik meegespeeld in 'Bedrog'. Op een speciale locatie hebben we drie keer het stuk gespeeld om . . het later nog vaker te gaan spelen.
Wordt vervolgd??!! (foto's: Oege Hoekstra)
Emmet en Robin zijn getrouwd, Jill is de beste vriendin van Robin, Jill en Emmet zijn minnaars, Robin weet van de affaire, maar Jill weet niet dat zij het weet….
Iedereen bedriegt iedereen in deze geraffineerde driehoeksverhouding met halve waarheden, dubbelzinnigheden, onvolledige bekentenissen en misverstanden .
Zo kunnen drie personages het nog knap ingewikkeld maken. De personages lijken hun echte gevoel consequent te verbergen. Is dat zo? Zijn ze op sommige momenten niet eventjes eerlijk? Maar welke dan? En is één van de drie de “kleinste bedrieger” ? Of zijn ze aan elkaar gewaagd?
Bedrog (Betrayal, 1978) wordt gezien als één van Harold Pinters beste stukken. Het heeft niet het absurdisme of de politieke lading van Pinters overige werk, maar met precisie ontleedt het liefde en ontrouw in een grootstedelijk intellectueel milieu. Het is dan ook gebaseerd op Pinters eigen buitenechtelijke verhouding met een bekende BBC-journaliste.
Bedrog werd mede beroemd omdat de tijd van achter naar voor loopt.
Het verhaal begint als de buitenechtelijke relatie al is afgelopen, en het eindigt negen jaar eerder, bij de eerste liefdesverklaring. Die omgekeerde volgorde geeft ruimte voor een sterke dramatische opbouw: de ex-geliefden staan aanvankelijk met bekoelde passie tegenover elkaar, al is er nog wel een weemoedige zindering voelbaar. In de loop van de stuk wakkert het vuurtje onontkoombaar aan.
Vreemdgaan, overspel, buitenechtelijke liefde: het is van alle tijden.
Bedrog van Harold Pinter is daarom zeker geen gedateerd stuk. In 2022 kwets je je geliefde door haar of hem te belazeren waarschijnlijk net zo hard als in 1978… maar…toch is er sindsdien iets veranderd in de manier waarop vrouwen en mannen in de wereld staan.
Het beeld van stofzuigende kokende vrouwen die tafelkleedjes meenemen als souvenir voor het thuisfront; Dat is niet meer van deze tijd.
Zitten rollen nog vast aan genders? Verandert er iets als de rollen worden omgedraaid?
Als vrouwen hun rollen opeisen.
En dat doen ze op steeds meer plekken: in de politiek, in de maatschappij en ook in het theater, ook in een stuk dat eigenlijk mannen in de hoofdrol heeft.
Wat als de twee vrienden, vriendinnen zouden zijn en de persoon daar tussenin een man?
Daar komen we maar op een manier achter; doen …
Tijd voor WIG om Bedrog te maken met sterke vrouwen in maatpakken en zorgzame mannen in schattige schortjes.
Kimberley Piek – Jill
Jan Tiede Bouma – Emmet
Catrien van der Molen – Robin
Bram Adriaansz – Ober
Muziek – Arjen Bras
Regie - Hans van Buuren
Decor en kostuums – WIG Atelier
Techniek – Lubbert Kingsbergen
Productie en PR – Simone Montsma
Film en Fotografie – Melle van Buuren